Gå til innhold

Vi kom for fag – vi fikk fjellmagi!

Arti7s første todagers fagsamling på Røros leverte alt: markedsføringsnerding, latterkramper, lagånd, og en god dose overraskelser. 

Da vi forrige uke tok med oss nærmere 30 bedrifter til vakre Bergstadens Hotel & Spa på Røros var det duket for to dager proppet med gode opplevelser, samhandling, læring og relasjonsbygging.​

Markedsføring som tema - members choice

Temaet for turen – markedsføring - var ikke tilfeldig valgt.
Da vi tidligere spurte medlemmene hvilke tema de ønsket å lære mer om – og selv kunne bidra med – kom markedsføring klart høyest opp på listen over tema mange ville lære mer om.

Dette er et bredt og komplekst område, som uten problem kunne fylt flere uker – men vi gjorde et helhjertet forsøk på å samle både dybde og bredde i løpet av to tettpakkede og inspirerende dager.

Røros (1)
Ved ankomst Røros hadde Bergstadens Hotel & Spa selvsagt klargjort for en god samling i møterommet
Foto: Arti7

Turen opp - quiz og kaffekopp

Onsdag morgen gikk startskuddet, og hele gjengen satte seg på bussen – trygt fraktet av busskaptein og daglig leder i Thorleifs Bussreiser, Svend Olav Ekle. Han hadde attpåtil stått opp tidlig for å koke god kaffe for alle på turen, noe som var svært godt mottatt!

Bussturen ble alt annet enn kjedelig, med både arbeidstid, småprat og en kunnskapsrik og humoristisk “quizreise” gjennom Røroshistorie og nettverkets medlemmer.

Vi gratulerer Jorunn Løseth fra Fremogruppen som vinner av quizen – imponerende poengsum!

Fra strategi til storformat

Etter lunsj på hotellet gikk vi i gang med faglig program – og for et program det ble!

Røros
Dagens foredragsholdere, fra venstre: Andre Håskjold - Adresseavisen. Atle Silfvenius - Fagtrykk, June Uran Sundet - HK Link og Johnny Stavnes, Adresseavisen
Foto: Arti7

Først ut var June Uran Sundet fra HK Link, som ga oss innsikt i hvordan LinkedIn kan brukes strategisk, og hvorfor “organisk reach” via egne ansatte er gull verdt. Tankeledelse var et nytt begrep for mange – og utløste både entusiasme og en liten dose skrekkblandet fryd.

Deretter tok Adresseavisens Johnny Stavnes og Andre Håskjold over scenen, de viste hvordan innholdsmarkedsføring ikke bare handler om salg, men om å bygge relasjoner, tillit og merkevare gjennom ekte historier og gode verdier.
Mange tok med seg innsikten om at myke verdier og kommersiell effekt ikke trenger å stå i motsetning til hverandre.

Til slutt rundet Atle Silfvenius fra Fagtrykk av det faglige, med innlegg om storformat og sisteleddsmarkedsføring – med kanskje dagens største overraskelse: At utendørsreklame er i sterk vekst, og i liten grad oppleves som støy.
Viktige råd om budskapsdesign, plassering og fallgruver ga mange noe nytt å tenke på.

June Uran Sundet uttaler i etterkant: Det var veldig stas å bli spurt om å bidra til den faglige delen av turen. LinkedIn er et tema mange er nysgjerrige på, og det var ekstra gøy med gode tilbakemeldinger i etterkant.

Fra ord til handling

Etter mye god inspirasjon var det på tide å gjøre noe med den – og som seg hør og bør ble deltakerne utfordret i en praktisk workshop ledet av nettverksleder, Ann Mari Bade. Gjennom oppgaver og gruppearbeid fikk vi jobbe videre med temaene – og samtidig styrket relasjonene på tvers av bedrifter og bransjer. 

Oppgavene utfordret både det kreative, komfortsoner, og ikke minst til å dele egne erfaringer - på godt og vondt. Slik kan vi lære av hverandre, og kanskje også se ting i et nytt perspektiv.

Røros - workshop-1
Både hotellets mange områder og bussen ble tatt i bruk da medlemmene delte seg i grupper for å jobbe med workshop, mange konsentrerte folk, mye latter, og ikke minst god erfaringsutveksling her.
Foto: Arti7

Dagen ble rundet av med tid til å utforske vakre Røros og en strålende middag på hotellet – før kvelden ble kronet med ekte lokalkultur.
Arnfinn Strømmevold – en av skaperne av Elden, gitarist, låtskriver, kremmer og mottaker av Kongens Fortjenstmedalje – leverte en forestilling som kombinerte humor, musikk og lokal stolthet på mesterlig vis.

Anita Johanessen fra TrønderTaxi var en av dem som ble inspirert: Å være sammen med nettverket over lenger tid gir en helt annen dynamikk. Det faglige bevisstgjorde oss på hvordan vi bruker LinkedIn - og det sosiale gjorde alt enda bedre!

Røros by night
Uka før var han i Oslo og spiste middag med dronning Sonja, denne uka fylte han Nilsenhjørnet bar og møtested med rungende latter og lettbeinte låter, Røros store sønn: Arnfinn Strømmevold. Vår nettverksleder Ann Mari Bade sørga for å få en selfie. Er denne til bruk på LinkedIn kanskje?
Foto: Arti7

Samspill og samarbeid i Røroskampen

Dag to handlet om samarbeid og samspill, og deltakerne ble fordelt på fire lag før vi inntok de historiske gater i Røros for å konkurrere i “Røroskampen”. Gjennom kunnskapsspørsmål, dialektforståelse og dueller fikk vi testet både lagånd og samarbeidsevne. Selv om konkurranseinstinktet var sterkt hos mange, og opptil flere var sikker på seier ved målgang, var det læring, latter og samarbeid som seiret – og dommeren var nådeløs i sin dømming.

At dette skaper verdi kan best beskrives slik: På samlingen fikk vi både faglig påfyll og gode samtaler med andre bedrifter som også ønsker å bidra til å utvikle regionen. Slike nettverk gir verdifulle relasjoner på tvers av bransjer. – Jorunn Løseth, Fremogruppen.

Røroskampen
Røroskampen var en gøy måte å utforske de historiske gatene i Røros, samtidig som vi fikk samarbeid, konkurrere og fylle på historiekompetansen.
I  midten er vinnerlaget, fra venstre: Per Arne Megård - Slatlem Trondheim, Anita Johanessen - TrønderTaxi, Inga Bengstson - NRS Norge, Johanne Kjøren - KL Økonomi og HR, Bente Lervik - Solsiden Spa & Velværesenter og Kjetil Jensen - AC Senteret. Fraværende på bildet var Aleksander Jensen - Nidaros Kaffe.
Foto: Arti7

Sammen skaper vi kunnskap, opplevelser og ekte relasjoner

Turen markerte starten på det som allerede føles som en ny og viktig tradisjon i Arti7-nettverket, og ikke minst er turen inkludert for alle medlemsbedrifter, slik at alle kan delta. Gjennom faglig påfyll, gode samtaler, latter, utfordringer og felles opplevelser, har vi ikke bare blitt klokere – vi har også kommet tettere på hverandre som mennesker og som medspillere i næringslivet.

Bergstadens Hotel & Spa er selvfølgelig medlem i nettverket, og for dem har det å være verter for en slik samling vært både hyggelig og nyttig, ifølge Guro Nyhus: Takk for to inspirerende og flotte dager her på Bergstadens Hotel & Spa! Det er en glede å få være vertskap og ønske Arti7-bedriftene velkommen til oss. Vi sitter igjen med faglig påfyll, ny inspirasjon og ikke minst styrkede relasjoner for videre samarbeid, og vi gleder oss allerede til neste treff!

Vi retter en stor takk til alle deltakerne for deres raushet, engasjement og godt humør gjennom to inspirerende dager. Neste gang det står “nettverkstur” på programmet, vet vi alle én ting: Dette er noe man ikke kan gå glipp av. Fram til det skal vi ha mange gode treff lokalt i Trondheim,  og neste samling er sommeravslutning på Ladekaia i juni.

Sammen skaper vi verdi – gjennom fag, fellesskap og relasjoner!